教育目標
教育目標
英語を使って、インターナショナルな場面で活躍できる“真の国際人”の育成。これが本校の教育目標です
経済・産業のグローバル化が加速している21世紀においては、高校教育は、大学合格力養成だけでは十分とは言えません。
多感で吸収力旺盛な高校生こそ、外国人教員のAll Englishの授業に柔軟に適応できます。このため高校時代に受ける、インターナショナルスクールならではの教育が生きてきます。
本校は、外国人教員と日本人教員の授業により、国際社会を生き抜くグローバル人材、外国人と対等に渡り合うことができる国際人(Tough Negotiator)育成を目指しています。
本校が目指す教育
1.インターナショナルな場面で活用できる「生きた英語力」の習得を目指します
2.幅広い教養と知性を備えた“真の国際人”の育成を目指します
3.考える力、コミュニケーション能力、主体性を育むため参加型授業(アクティブ・ラーニング)を志向します。
4.国内・海外の有名大学に進学できる学力養成を目指します
5.自由と規律(Liberty & Discipline)の校風のなか、責任ある自由、個性豊かで健全な人格形成を目指します
Our School Mission
Our School Mission
Educating students to become global citizens who can utilize English, we foster learners to play an active role in an international environment. At our school, classes are taught by international representatives from across a diverse range of communities and will foster the ability to understand complex situations and come to a fruitful resolution and contribute to the international society.
Our Education
1.Educate students to be able to use real English in an international environment.
2.Foster international citizens with knowledge and culture.
3.Focus on student-centered education to foster thinking skills, communication skills, and independence.
4.Aim to raise student’s academic abilities to enter prestigious Japanese universities as well as universities abroad.
5.Aim to foster responsible, individualistic, and healthy learners within a school with liberty and discipline.
指導方針
幅広い教育
関西インターナショナルハイスクール(関西外語専門学校 国際高等課程)は、外国語の指導を通じて、幅広い教養を身に付け、国際的視野をもつ人間を育てることを目的として設立されています。あらゆる学問の土台となる一般教養科目を学ぶことによって、知識を高め、また日本をとりまく世界に目を向けることによって国際感覚を身に付ける。これが生徒の将来の可能性を無限に広げていくものと私たちは信じます。
英語の習得
英語の習得は、K.I.H.S.の重要な目的です。ですから、教室での指導はもちろんのこと、教室内外でのコミュニケーションは、英語中心で行うことが望ましいと考えています。K.I.H.S.の生徒は、学校での様々な場面で英語をできるだけ多く使用することが求められています。
自由と責任
K.I.H.S.の生徒には、かなり多くの自由が認められています。なぜなら、自由を与えられることによって、自己の意志決定能力を付け、自分の決断に責任を持つ訓練をすることができるからです。ただし、自由には責任が伴います。自由とわがままとは異なることも銘記して下さい。また、楽しく有意義な学校生活を送るのに最低限必要なルールがあります。同時に、K.I.H.S.の生徒が効果的に学習を進めていくために教員は予習、復習、宿題、小テストなどを含めて指示を出しますが、K.I.H.S.の生徒は学校のルール及び教職員の指示に従う義務があります。
なお、本校への入学の選抜基準は、現在の学力、潜在能力、個人の性質等の総合評価によるもので、人種・性別・信仰、あるいは国籍によるものではありません。
School Principles
Liberal Education
Kansai International High School was founded to provide a broad based liberal arts education with an international perspective. Our belief is that a liberal arts education is one of the best academic preparations. This , coupled with the knowledge of and familiarity with the world beyond Japan affords our students the greatest potential opportunities.
In English
Mastery of English language is the fundamental goal of K.I.H.S., hence English should be the primary language of instruction and communication both in and out of class. Our students are expected to commit themselves to using English as much as possible on any occasion at K.I.H.S..
Liberty and Responsibility
Considerable liberty is granted to our students. We believe that liberty is necessary in the development of decision-making skills and that these skills are the essence of responsibility. Keep in mind that liberty goes with responsibility, differentiated from selfishness. There are, however, some rules so that the students can enjoy the life meaningfully at K.I.H.S., and teachers will give some instructions such as preparation, review, homework, quiz so that K.I.H.S. students can proceed their study effectively. K.I.H.S. students must follow those rules and instructions.
The selection of students at K.I.H.S. is based upon their academic performance, potential contribution to Kansai International High School and personal characteristics, without regard to race, sex, religion or nationality.
教育の基本的なガイドライン
本校(KIHS)での学習及び学校生活が有意義で充実したものとなるために、基本的なルールのベースとなっているガイドラインを紹介します。本校で教育を受ける際、以下に記されていることに留意してください。
① KIHSの校風
KIHSの校風は、Liberty & Discipline(自由と規律)です。
② KIHSで言う「自由」とは
KIHSは、個人の自由を尊重します。KIHSで言う自由とは、主体的に生きることができるよう、自立・独立した人間として成長するために、良識ある判断力により、正しいこと・適切なこと・良いことを選択するための自由です。
自由が与えられることで意思決定能力が養われ、自分の決断に責任をもつ資質が育まれると私たちは信じております。しかし、入学に当たり銘記していただきたいことは、自由には責任が伴うこと、また自由とわがままとは異なることです。
③ KIHSで言う「規律」とは
KIHSは集団教育を大切にしています。人は誰も一人で生きていくことはできないため、青少年時代から社会性を身につけることが大切です。KIHSは、集団教育によって社会性が養われると信じています。
学校活動や授業は集団教育の一環です。集団の中でお互いが楽しく有意義に生活するためには、一定のルールや秩序が必要です。KIHSでは教育活動における秩序を保つために、自分を律しつつ、置かれた状況や場面(TPO)、一定の集団の中で適切に行動する規律も同様に重んじています。なお、入学式や卒業式、模擬国連大会等では服装・髪の色等を規制しますので、事前に心得てください。
④ アットホームな校風
自由と規律、また少人数教育により、KIHSにはアットホームな校風(雰囲気)があると言われます。少人数教育の効果により、また英語圏出身の外国人教員の授業によって醸成された、温かい且つフランクな雰囲気は、確かにKIHSの良き伝統となっています。しかし、「親しき仲にも礼儀あり」という言葉もあるように、KIHSで楽しく有意義な生活を送るためには、生徒同士の関係において、また生徒と教職員の関係において、互いの立場をわきまえ、互いを尊重し合うことが求められます。
⑤ 少人数できめ細やかな集団教育
KIHSは、少人数教育を大切にしています。生きた英語力の習得には、少人数教育が不可欠であると信じているからです。また、少人数教育には、大集団で行っている学校では実施できないような、きめ細やかな教育ができるという利点があることも確かです。しかし、少人数できめ細やかな教育は、個人の必要に最大限に合わせる個別指導教育とは異なります。KIHSの少人数教育は、個々人の特定の要望や必要に随時応えていく教育という意味ではなく、生徒が良き社会人に、また自立した国際人に成長するための少人数による集団教育です。
クラスメイト・仲間を大切に!
⑥ 日常の学習が英語力上達、人間力向上の鍵
英語を学び上達するには、自分を律し、自ら予習復習を行うことが求められます。継続的に学習すれば、誰でも上達します。『やればできる』、『継続は力なり』です。また、本校のアクティブ・ラーニングで英語力・社会科力(⇒模擬国連で活躍できる基礎力)が上達すれば、同時にコミュニケーション力を含む「人間力」が育成されます。すなわち、継続的学習は、現代社会を生き抜く力となる「人間力」を養います。
本校が、出席を重んじ、日常的に宿題・課題を課し、また自ら予習復習を行うよう奨励する理由はここにあります。
日々の練達で、英語力アップ、人間力アップ!
Basic Guideline for KIHS Education
In order for students to have a valuable and a fulfilling school and learning experience at our organization, the fundamental rules are written in the student handbook. Meanings of some words written in the student handbook, school pamphlets, etc. are explained in detail.
Please thoroughly read the student handbook and the passage written here. In addition, make sure to read any notices posted in and outside of the classroom and follow its instructions.
①K.I.H.S.’s School Tradition
K.I.H.S.’s school discipline is “Liberty and Discipline”.
②K.I.H.S.’s ”Liberty”
K.I.H.S. respects each individual’s liberty. K.I.H.S. defines liberty as the liberty needed to make decisions on what is right, important, and good under sensible judgment for an individual to grow as an independent individual.
We believe that when liberty is given, decision-making skills are cultivated and one will become responsible for one’s decisions. However, individuals need to remember when entering this school that responsibility goes with liberty, and liberty and selfishness are different.
③K.I.H.S.’s ”Discipline”
K.I.H.S. values group education. Not one person can live on their own, so it is important to cultivate one’s sociality starting from when they are young. K.I.H.S. believes that sociality can be nurtured by group education.
School activities and classes are a part of group education. In order to enjoy and have a fulfilling life within a group, a fixed set of rules and order are necessary. In order to retain the order in the educational activities initiated at K.I.H.S., TPO (time, place, and occasion) and certain rules regarding behaving appropriately within a group are also emphasized as one controls him or herself. For example, clothing, hair color, etc. are to be regulated in a specific way by the school during formal school events such as the entrance ceremony, graduation ceremony, and M.U.N.
④A school tradition with a homey atmosphere
With liberty, discipline, and small class education, it is said that K.I.H.S. has an atmosphere like one is at home. This warm and frank atmosphere created by the effects of small class education and classes conducted by teachers from English-speaking countries has definitely become K.I.H.S.’s good tradition. However, as there is a saying of “Good manners even between friends,” in order to enjoy and have a fulfilling school life at K.I.H.S., remembering one’s place and respecting each other is required within the relationships between peers as well as between students and teachers.
⑤Fine group education with small classes.
Small class education is valued at K.I.H.S. This is because we believe small class education is indispensable to master practical English. In addition, it is definite that there is the advantage of being able to conduct fine education in small class education, which is not possible at schools with large groups of students. However, fine education conducted in small classes differs with individual education that is conducted in private-tutoring schools where individual needs are met at the greatest possible effort. The small class education conducted at K.I.H.S. does not mean that individuals’ certain wishes and needs are met at any time, but is a group education provided for students to become a good member of society and an independent world citizen.
Cherish your classmates and friends!
⑥Everyday learning improves one’s English skills, and is a key to self-improvement
In order to improve your English skills, one must control themselves and prepare and review for classes from oneself. If one studies continuously, anybody can improve. “If you try, you can do it.” “Persevering through something difficult makes one stronger.” In addition, if one improves their English and social study skills (which are the fundamental skills in order to play an active role in the M.U.N.) through this school’s active learning, their communication skills will increase as well. In short, continuous learning will lead to self-improvement that will be the power to live through modern society. This is the reason why this school emphasizes on attendance, gives daily homework and projects, and urges students to prepare and review for classes.
Make everyday effort to increase your English skills and improve yourself!